Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου 2010

Δημοφιλέστεροι Αρχαιολογικοί Χώροι - Greek Archaeological Sites

 Δελφοί, Κνωσός, Ακρόπολη, Ολυμπία συγκαταλέγονται στους δημοφιλέστερους αρχαιολογικούς χώρους που προσέφεραν αξέχαστες εμπειρίες σε όλους όσους τους επισκέφθηκαν. Ας κάνουμε λοιπόν μια μικρή περιήγηση σε καθένα από αυτούς τους αγαπημένους προορισμούς.

Δελφοί

Ένα από τα επιβλητικότερα μέρη στον κόσμο, ο «ομφαλός της γης» κατά τους αρχαίους Έλληνες. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι οι Δελφοί αποτέλεσαν το σημαντικότερο πανελλήνιο μαντείο κατά την αρχαιότητα, όπου συνέρρεαν βασιλείς και κοινοί θνητοί, πολιτικοί και στρατηγοί για να αποσπάσουν ευνοϊκό χρησμό από το Λοξία Απόλλωνα. 
Σημείο αναφοράς ο ναός του Απόλλωνα, ο οποίος κτίστηκε μετά το σεισμό του 373 π.Χ. Ο χώρος του μαντείου έχει διαμορφωθεί σε σχέση προς το ναό, σε επάλληλα επίπεδα• ένας δρόμος ανηφορικός ελίσσεται μπροστά από τα δεκάδες αναθήματα των πιστών σε ένδειξη ευγνωμοσύνης προς τον Απόλλωνα (θησαυροί, ανδριάντες, βωμοί, στοές). Ξεχωρίζουν για την ανυπέρβλητη ποιότητα στην κατασκευή τους ο Θησαυρός των Σιφνίων και ο Θησαυρός των Αθηναίων (ο μοναδικός αναστηλωμένος). 
Αξίζει να ανηφορίσει κανείς το δρόμο μέχρι το Στάδιο, τόπο τέλεσης των Πυθίων αγώνων: η θέα αποζημιώνει. 
Εξίσου σημαντικό και το πανάρχαιο ιερό της Αθηνάς Προναίας, όπου βρίσκεται και η αινιγματική Θόλος. Στο δρόμο προς το ιερό συναντά ο επισκέπτης την Κασταλία πηγή, την ιερή πηγή στην οποία πλενόταν η Πυθία αλλά και αυτοί που θα ζητούσαν χρησμό (θεοπρόποι), προκειμένου να εξαγνιστούν. Επιβάλλεται μια στάση στο μουσείο των Δελφών που συγκεντρώνει μερικά από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης• ξεχωρίζει ο έξοχος Ηνίοχος, ο οποίος παρά την πρόσφατη νίκη του, όπως αποκαλύπτει η ταινία του νικητή στο μέτωπό του, ατενίζει ατάραχος τους χιλιάδες επισκέπτες χωρίς ίχνος θριάμβου ή προσμονής στο πρόσωπό του.

Κνωσός

Σε μικρή απόσταση από το Ηράκλειο (6 χλμ ΝΑ) βρίσκεται ο πιο διάσημος αρχαιολογικός χώρος του μινωικού πολιτισμού, το ανάκτορο της Κνωσού, που αποκαλύφτηκε χάρη στις ανασκαφές του σερ Άρθουρ Έβανς. Βέβαια, δεν πρόκειται μόνο για βασιλική κατοικία, καθώς το αχανές κτιριακό συγκρότημα των 22.000 τ.μ., το οποίο πολλοί ταυτίζουν με το μυθικό Λαβύρινθο, αποτελούσε διοικητικό, οικονομικό και θρησκευτικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής.
 Η περιήγηση ξεκινά από την είσοδο της δυτικής πτέρυγας που οδηγούσε στην αίθουσα του θρόνου, στην κεντρική αυλή. Εκεί ο πανίσχυρος ηγεμόνας της θαλασσοκράτειρας Κνωσού υποδεχόταν επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο, τους υπηκόους ή τους επιτελείς του για τη διευθέτηση των κρατικών υποθέσεων. Εντυπωσιάζουν οι τεράστιες αποθήκες με τους γιγάντιους πίθους ακόμη στη θέση τους, που ήταν κάποτε γεμάτοι με το ονομαστό κρητικό λάδι. 
Σε άμεση γειτνίαση με το χώρο των αποθηκών, στα βόρεια του ανακτόρου, βρίσκεται το τελωνείο και στη συνέχεια, ανατολικότερα, τα εργαστήρια των επιδέξιων Μινωιτών τεχνιτών, με σημαντικότερο αυτό του λιθοξόου. Στην ανατολική πτέρυγα μπορεί κανείς να δει τα βασιλικά διαμερίσματα: το μέγαρο της βασίλισσας με τις τοιχογραφίες των δελφινιών, την αίθουσα των διπλών πελέκεων. Προς νότο το ανάκτορο είχε σχεδόν απρόσκοπτη θέα προς το ιερό για τους Μινωίτες όρος Γιούκτας. Η νότια είσοδος με την εντυπωσιακή υπόστυλη κλίμακα μας οδηγεί στην πεδιάδα με τους αμπελώνες και τους ελαιώνες.

Ακρόπολη

Ανεβαίνοντας στον ιερό βράχο της Ακρόπολης κατακλύζεται ο επισκέπτης από ένα αίσθημα δέους και θαυμασμού για τα λαμπρά καλλιτεχνικά επιτεύγματα που φιλοξενεί ο ευλογημένος αυτός χώρος. Το μεγαλεπήβολο όραμα ενός ικανότατου πολιτικού, του Περικλή, βρήκε ιδανική υλοποίηση χάρη στην απαράμιλλη τέχνη ενός χαρισματικού καλλιτέχνη, του Φειδία, με αποτέλεσμα έναν πολύτιμο θησαυρό για όλη την ανθρωπότητα προς δόξα της πόλης των Αθηνών. 
Στην είσοδο της Ακρόπολης ικανή πρόγευση για το τι θα επακολουθήσει δίνει ο ναός της Απτέρου Νίκης, κομψός και απέριττος με εκείνη τη χαρακτηριστική δροσιά και ελαφρότητα που προσφέρει ο ιωνικός ρυθμός. Διαβαίνοντας κανείς τα εξαίρετα αν και ημιτελή Προπύλαια του Μνησικλή συγκλονίζεται από την εικόνα που αντικρίζει: ο Παρθενώνας, ο ναός της Αθηνάς Παλλάδας, υποδέχεται, παρότι λαβωμένος απ’ το πέρασμα του χρόνου, τα εκατομμύρια των ταξιδιωτών-προσκυνητών που έρχονται να αποτίσουν φόρο τιμής στη δημιουργική ευφυία των αρχιτεκτόνων του, Ικτίνου και Καλλικράτη, και την «καλλιτεχνική διεύθυνση» του παντεπόπτη Φειδία που είχε το γενικό πρόσταγμα. 
Πλησίον του Παρθενώνα στέκεται το Ερεχθείο με τις Καρυάτιδες κόρες να αποσπούν το θαυμασμό του επισκέπτη. Η περιήγηση συνεχίζεται στη νότια κλιτύ της Ακρόπολης, όπου πρόθυμοι δωρητές, επιφανείς Αθηναίοι ή ηγεμόνες των ελληνιστικών βασιλείων χάρισαν αξιοζήλευτες υποδομές ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα: το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, η Στοά του Ευμένους, το Θέατρο του Διονύσου αποτυπώνουν την έντονη πολιτιστική δραστηριότητα μιας πόλης που αποτέλεσε το λίκνο του αρχαίου δράματος.
Από τη βόρεια πλευρά εισέρχονται στην Ακρόπολη και οι επισκέπτες με κινητικά προβλήματα: πλατφόρμες, ράμπες και ειδικός ανελκυστήρας εξασφαλίζουν την πρόσβαση επάνω στην Ακρόπολη, όπου έχει διαμορφωθεί διαδρομή με ειδική επίστρωση για την περιήγηση στα μνημεία. Φυσιολογική κατάληξη της επίσκεψης στην Ακρόπολη η ξενάγηση στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής του 21ου αιώνα που αναδεικνύει με την πλέον σύγχρονη μουσειολογική προσέγγιση τα ανεκτίμητα ευρήματα του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης.

Ολυμπία

Μια περιοχή με απαράμιλλη φυσική ομορφιά, όπου διασταυρώνονται ο Αλφειός και ο Κλαδέος ποταμός, στα ριζά του Κρόνιου λόφου, επέλεξαν οι αρχαίοι Έλληνες ως τόπο λατρείας του Δία και χώρο τέλεσης των Ολυμπιακών αγώνων. Θρησκευτικό και αθλητικό κέντρο με πανελλήνια εμβέλεια κατά την αρχαιότητα, η Ολυμπία μαγεύει στις μέρες μας τους χιλιάδες που έχουν την τύχη να την επισκεφτούν. 
Χάρη στις συστηματικές ανασκαφές των Γάλλων αρχικά και των Γερμανών αρχαιολόγων αποκαλύφτηκαν τα σημαντικά μνημεία του ιερού της Άλτεως. Στον αρχαιολογικό χώρο δεσπόζει ο επιβλητικός ναός του Δία (5ος αι. π.Χ.) που στέγαζε κάποτε το χρυσελεφάντινο άγαλμα του θεού, έργο του Φειδία και ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.
Σε μικρή απόσταση βρίσκεται ο ναός της Ήρας (7ος αι. π.Χ.), από τους αρχαιότερους ναούς μνημειακών διαστάσεων στον ελληνικό κόσμο. 
Γύρω από τους δύο ναούς διατάσσονται τα οικοδομήματα που συνδέονται με τη διοργάνωση των αρχαίων Ολυμπιακών αγώνων. Ξεκινώντας από τα νότια του ναού του Διός μπορεί κανείς να δει το Βουλευτήριο, όπου οι αθλητές έδιναν τον όρκο, το Λεωνιδαίο, ξενώνας για επιφανείς προσωπικότητες, την Παλαίστρα, προπονητήριο για την πάλη, το παγκράτιο και τα άλματα, το Γυμνάσιο, προπονητήριο για τα υπόλοιπα αθλήματα, και το Πρυτανείο, έδρα της Ελλανοδίκου Επιτροπής. 
Στα ανατολικά του αρχαιολογικού χώρου εντυπωσιάζει το μεγαλοπρεπές Στάδιο, χωρητικότητας 45.000 θεατών. Καταλαβαίνει κανείς ότι το ιερό της Άλτεως είχε οργανωθεί ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες των Ολυμπιακών αγώνων, διοργάνωση με πανελλήνιο χαρακτήρα που τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια. Στον ίδιο χώρο βρίσκονται και τα αφιερωματικά κτίσματα πόλεων (θησαυροί) και βασιλέων (Φιλιππείο). 
Την εικόνα συμπληρώνει η επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας, από τα σημαντικότερα στην Ελλάδα, καθώς φιλοξενεί μοναδικά έργα της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Ξεχωρίζουν ο γλυπτός διάκοσμος του ναού του Διός, ο περίφημος Ερμής του Πραξιτέλους, η Νίκη του Παιωνίου και η συλλογή χάλκινων ευρημάτων, η μεγαλύτερη και πιο πλούσια στο είδος της παγκοσμίως. 
Τελευταία στάση το Μουσείο Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, μοναδικό στον κόσμο, με πολυάριθμα αναμνηστικά και ενθυμήματα από τις σύγχρονες Ολυμπιάδες, φωτογραφίες και ντοκουμέντα, καθώς και διαφωτιστικά σημειώματα.

greece4seasons

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου